
Itu
antara intipati perkongsian Islam Itu Indah bersama Ustaz Pahrol Mohd Juoi
minggu lalu. Bila bicara tentang takwa, ianya sudah terbina di dalam jiwa umat
Islam. Walaupun ketakwaan itu sifatnya maknawi kerana letaknya di dalam hati,
namun ia boleh melahirkan tindakan-tindakan yang konstruktif; Nampak di
mata dan mampu dibina. Ia mampu
menzahirkan tindakan-tindakan yang dapat menyelesaikan masalah yang melibatkan
diri, keluarga, masyarakat, Negara dan juga umat.
Takwa
punya nilai di sisi Allah. Oleh itu, apabila seseorang itu akrab dengan Allah
dari segi nilai ketakwaannya, maka ia akan beri kesan yang besar kepada
hubungan sesama manusia. Manusia akan berjaya menghadapi musuh zahir dan batin
apabila menggabungkan iman dan juga ukhuwwah.
Allah
berfirman dalam Surah Ali-Imran ayat 134 mafhumnya “iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan
susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang
memaafkan kesalahan orang. Dan ingatlah, Allah mengasihi orang-orang yang
berbuat perkara-perkara yang baik”. Menerusi ayat ini Allah memberikan kita
kayu ukur ketakwaan, antara tanda orang bertakwa yang dinyatakan secara jelas menerusi
ayat tersebut adalah orang yang mampu menahan marahnya.

Marah
juga dipercayai menjadi punca kepada pelbagai penyakit zahir. Satu kertas
kajian yang disediakan oleh penyelidik dari University College London
mendapati; lelaki yang mudah meradang dan panas baran besar kemungkinan akan diserang
penyakit koronari berbanding mereka yang tidak bersikap demikian. Dan kajian
kedua menghasilkan beberapa teori mengenai emosi marah yang diterjemahkan dalam
bentuk serangan jantung. Ini disebabkan, golongan yang tidak mampu mengawal
marah mengalami kesukaran tidur, kurang mengambil ubat, mempunyai tabiat pemakanan
yang tidak sihat, tidak bersenam, dan lebih terdedah kepada ancaman obesiti. Perasaan marah juga akan menyebabkan
berlakunya penurunan imunisasi sekaligus menjadikan diri
lebih mudah diserang pelbagai penyakit.
Marah juga selalu dikaitkan dengan keganasan. Marah
sebagai tanda hilangnya kebahagiaan dan ketenangan. Marah pencetus kepada
penceraian, kemurungan malah kemalangan jalan raya juga adakalanya bermula
dengan wujudnya perasaan marah. Acapkali kita dengar marah diumpamakan dengan
api. Adakah api membawa kepada keburukan semata? Adakah ia tidak diperlukan
dalam menjalani kehidupan? Tidakkah hidup perlu diterangi dengan cahaya yang
berasal dari api? Bukankah untuk memasak juga perlu kepada api?
Menurut
Sheikh Sa’id Hawwa di dalam kitab al-Mustakhlas fi Tazkiyyati al-Anfus, tiada
manusia boleh terlepas daripada marah, Rasulullah SAW sendiri juga pernah
marah, bahkan Allah juga turut murka dalam situasi tertentu. Oleh itu, kita
mesti memahami bahawa ada marah yang diizinkan oleh Islam dan ada marah yang
dilarang. Di sinilah perlunya kepada
pertimbangan, sukatan dan kawalan terhadap kemarahan.
Terdapat tiga kategori manusia. Pertama orang yang
tercela kerana tiada rasa marah dalam diri. Allah berfirman dalam surah
At-Tahriim ayat 9 mafhumnya, “Wahai
Nabi! Berjihadlah (menentang) orang-orang kafir dan orang-orang munafik, serta
bertindak keras terhadap mereka. Dan (sebenarnya) tempat mereka ialah neraka
Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.” Ayat ini mengajak kita untuk
bangun berjihad, tidak dayus terutama apabila berbicara tentang kekejaman
terhadap saudara seakidah kita.
Bukanlah yang dikatakan kuat itu dengan hebatnya bergusti,
demikian bicara Rasulullah SAW. Sesungguhnya orang yang kuat adalah mereka yang
mampu menahan dirinya daripada sifat marah dan tahu mengambil faedah dari
kemarahan untuk membina kekuatan. Siapakah yang
dikategorikan sebagai mampu menahan diri dari sifat marah ini? Mereka adalah
orang yang marah kerana Allah bukannya marah kerana marah. Itulah perjuangan
kita, untuk marah kerana Allah bukannya marah kerana marah yang membawa kepada
fitnah. Sewajarnya kita tahu letak duduknya marah. Bak kata Imam as-Syafie "Barangsiapa yang tidak marah ketika dia sepatutnya
marah, dia umpama keldai."
Kategori
kedua adalah kategori manusia yang melampau dalam marahnya. Ia terjadi ketika
mereka marah dengan melanggar pertimbangan akal rasional, melanggar perintah
Allah dan melanggar akhlak, adab dan susila ketika melampiaskan marahnya. Dalam
isu boikot contohnya, perlu bijak dan berilmu ketika memboikot bukannya dengan
emosi, memboikot dengan kekerasan dan menyimpang jauh dari adab kita sebagai
umat Islam yang hebat. Diumpamakan jika ingin menghadapi musuh dan menunjukkan
marah pada musuh dengan cara terbaik seperti menghadapi
anjing yang menyalak, usah berbuat yang sama dengan musuh umpama menyalak
kembali padanya kerana ternyata musuh itu bukan guru kita. Banyak lagi cara
yang lebih bijak untuk menunjukkan maraknya api kemarahan kita. Elakkan
dari merasa bangga dengan kemarahan yang dianggap sebagai kekuatan. Adakalanya
perlu memandang kemarahan itu sebagai suatu keabian dan kekurangan.

Marah
mesti diluahkan, orang yang berjaya dalam hidup bukan orang yang tidak marah
tetapi orang yang dapat meluahkan marahnya secara konstruktif. Marah usah
dipendam khuatir akan wujud dendam. Moga Allah pimpin hati, jiwa, emosi dan
pemikiran kita untuk dapat mengawal marah kerana dari situ kita belajar
mengawal diri kita. Inilah kejayaan sebenar apabila kita ingin bertempur dengan
musuh-musuh Islam. Semoga kita akan ada perjuangan nafas panjang yang
berlandaskan hukum Allah berdasarkan syariat. Marahlah kerana Allah.
No comments:
Post a Comment